Drie rammelaars

Inleiding
De muziek van onze band mag je als esoterisch kwalificeren. Psychedelisch, om met termen uit een muzikaal redelijk ver verleden te praten. De uitwerking van onze muziek getuigt van een innerlijke zoektocht die het filosofisch gevoel kan geven dat wij tot aan de wortels van ons bestaan willen reiken. Back to the roots. Naast de nodige vloeiende elektronische klanken passen dan even zovele diepe aardse oergeluiden. Eigenlijk om bij de luisteraars geluidsbeelden op te roepen. En juist met het doel om dat nog realistischer vorm te geven ben ik mijn knutselhoek ingegaan. Resultaat? Drie rammelaars, een rainmaker en twee shakers.

Hoe ben ik tewerk gegaan?
Om een zo realistisch mogelijk een aards geluid te kunnen produceren ben ik uitgegaan van natuurlijke materialen. Als hoofdbestanddeel heb ik bamboe en riet genomen. En voor het uiterlijk viel ik meteen voor zwarte bamboe uit Java. Het geluid moest warm en natuurlijk klinken. En dat doen de resultaten ook.

De rainmaker
Voor de rainmaker vond ik het vooral belangrijk dat het geluid aan blijft houden zonder moeilijke kunstgrepen en speeltechnieken. Dus een dikke holle bamboestam van ongeveer 10 cm diameter en ca 125 cm lengte moest het werk gaan doen. Het geluid van het rollen van de inhoud over de binnenwand vond ik niet voldoende. Mooi om een tropische stortbui te imiteren. Maar er moest ook een meer zacht tikkend geluid bijkomen. Om regendruppels dichtbij te verbeelden. En tegen de achtergrond het kakofonisch fluisteren van een stortbuigordijn. Ik heb dus de bamboe stick van een rieten binnenwerk voorzien. Dat vormt dan de obstakels voor het rollend materiaal. Aan boven- en onderkant een houten afsluiting waarvan er een te verwijderen is. Hierdoor kan de vulling altijd vervangen worden. Tja, en dan het meest pragmatisch wetenschappelijke deel van de “opdracht”: wat wordt de vulling? Ik heb vele testen met vele soorten materialen gedaan. Het heeft mij een mooi resultaat opgeleverd.

De shakers
Waar het bespelen van de rainmaker door zijn omvang, gewicht en speeltechniek twee handen vereist, moet voor het spelen van een shaker één hand voldoende zijn. Daarom een geringere diameter (ca 7 cm) en een lengte van ongeveer 35 cm. Geen obstakels vormend binnenwerk want de beweeg frequentie van een shaker tijdens het bespelen ligt aanzienlijk hoger dan bij de rainmaker. Dus ruim baan voor het schudmateriaal erin. Voor- en achterzijde dichtmaken maar één van de twee moet open kunnen. Ook hier voor inspectie of vervanging van het rollend materiaal. De permanent gesloten zijde heeft per shaker en afwijkende herkenbare kleur gekregen zodat ik altijd weet welke shaker ik moet nemen. Dus een andere kleur van de shaker betekent ook een andere geluidskleur. En dan weer de zoektocht naar het juiste schudmateriaal. Met een redelijke dosis fantasie zie je dat er ontzettend veel mogelijkheden zijn. Dus het is meer een kwestie van geluidsmaak. En het schudmateriaal is afhankelijk van de te spelen muziek altijd omwisselbaar.

En hoe klinken mijn drie creaturen?
Ik heb mijn shakers zodanig gevuld dat de ene een wat donkerder, aards en meer geprononceerd geluid produceert dan de andere die met een stuk lichter geluid een meer zwevende sfeer produceert. Ieder afzonderlijk klinkt voldoende duidelijk. Aards. Heel basaal. Direct, geen holle naklank of echo. In mijn hoofd klinken ze al samen met een didgeredoo, waarbij deze in combinatie met andere instrumenten een droog, heet Australisch landschap suggeren. En zelfs onderling klinken beide shakers mooi en natuurlijk. De rainmaker daarentegen produceert een aards rollend en tikkend geluid en soms een heftige tropische regenbui. Spelend met enige aandacht is een permanent doorgaand geluid te creëren. De ritmesectie is uitgebreid met drie nieuwe percussie instrumenten. Een geluidstechnisch waardevolle toevoeging die het geluidsbeeld verder kan visualiseren. Deze drie “rammelaars” vormen echt een geweldige mogelijkheid om ons repertoire nog beeldender gestalte te geven. En juist ook dat ze uit mijn eigen handen zijn tot stand gekomen, geeft mij een bijzonder gevoel. Een echt “The Squared Circle” gevoel.